سئو چیست؟

سئو که به صورت seo درزبان انگلیسی است و ما بصورت سئو آن را می خوانیم و تلفظ می کنیم مخفف کلمه search engine optimization می باشد.
قبل از شروع باید با مفاهیم اولیه سئو آشنایی داشته باشیم تا سایتمان را بهینه سازی کنیم اما با توجه به مهم بودن آن و وجود رقبا در حوزه های مختلف کاری باید به صورت پیشرفته سئو را یاد بگیریم.

معنای سئو دقیقا چیست؟

براساس مخفف سئو که در بالا به آن اشاره کردیم سئو به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو گوگل گفته می شود و در زبان فارسی بیشتر با عنوان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو سایت یاد می شود.

تعریف سئو

زمانی که سایتمان را برای کاربران بهینه سازی کنیم و آنها از سایت ما راضی باشند در نهایت گوگل هم از ما راضی هست و به ما پاداش می دهد.

بازاریابی سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که کسب و کار شما به صورت آنلاین تبدیل شده باشد و شما صاحب یک وبسایت باشید تازه شروع فعالیت بازاریابی شماست و با استفاده از سئو می توانید برای موتورهای جستجویی مانند گوگل و .. وبسایتتان را سئو کنید.
اما وقتی به صفحه اول می رسید با توجه به حوزه کاری شما افراد کمی وارد وبسایت شما می شوند.
چرا؟؟ در ادامه دلیل آن را خواهم گفت:

بیشترین نبرد بر سر گرفتن رتبه ۱ گوگل در صفحه اول است و اگر بین رتبه ۱ تا ۳ است و اگر نتوانید به این نتایج برسید مشتریان کمتری سهم شما می شود.

آیا می توان اهمیت سئو را انکار کرد؟

  • خیر
    شما امروزه اگر کسب و کارهای های بزرگ اینترنتی مانند آمازون ، ebay و بسیاری دیگر از کسب و کارها را بررسی کنید.
    متوجه خواهید شد که چیزی حدود ۵۰ درصد ورودی خود را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل می گیرند.
    چرا باید وب سایتمان را سئو کنیم؟(دلایل و آمارهای جالب)
    موتورهای جستجو یکی از منابع مهم ایجاد ترافیک به سمت سایت ها هستند و اگر شما کسب و کار انلاینی دارید و تا به امروز آن را سئو نکرده اید باید حتما دس به کار شوید سئو را آغاز کنید.

دلایل مهم:

  • سئو باعث افزایش ترافیک سایت ما می شود.
  • رتبه الکسای ما بهینه می شود.
  • بهینه سازی سایت کم هزینه است.
  • باعث افزایش فروش می شود.
  • برند شدن ما را تضمین می کند.
  • مشتریان جدیدی را به شما معرفی می کند.
  • هدفمندترین کاربران را به سمت شما هدایت می کند.
  • باعث اعتماد سازی می شود زیرا گوگل معرف شماست.
  • اعضای سایت شما روز به روز بیشتر می شود.

آمارهای جستجوی جالب سئو

  • ۶۷۰۰۰ جستجو در هر ثانیه در گوگل انجام می شود.
  • ۳۹ درصد از کل ترافیک کسب و کارهای اینترنتی از جستجو ناشی می شود.
  • بیش از ۳۰ درصد ترافیک ها مربوط به لینک ۱ گوگل است.
  • به طور متوسط بیش از ۹۰ درصد ترافیک را ۱۰ نتیجه اول دریافت می کنند.
  • ۹۳ درصد از تجربیات آنلاین با موتور جستجو شروع می شود.
  • تقریبا ۸۰ درصد از کاربران نتایج تبلیغات جستجو را نادیده می گیرند.
  • ۵۰ درصد از کل جستجوها تا سال ۲۰۲۱ صوتی خواهد بود.
  • ۵۸ درصد جستجوها از طربق تلفن همراه انجام می شود.
  • ۹۷ درصد از نتایج حداقل دارای یک تصویر هستند.
  • بیش از ۸۰ درصد از کل جستجوهای گوگل محلی است.
  • حدود ۵۰ درصد از ورودی ها از نتایج طبیعی است.

امارهای بودجه ای سئو

  • تا اوایل سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای خدمات سئو هزینه خواهد شد.
  • اگر سئو به درستی انجام شود می تواند نرخ تبدیل تا ۱۴٫۶ درصد را داشته باشد.
  • به طور میانگین ۳۵ درصد از مشتریان ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای لینکسازی خود هزینه می کنند.
  • تا سال ۲۰۲۱ خرید و فروش تجارت از طریق موتورهای جستجو به ۴٫۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

برای شروع آِیا باید اصول سئو را بدانیم؟

شما در هر کاری که بخواهید پا به عرصه فعالیت بزارید باید یک مقدمه ای از آن بدانید و وقتی وارد فعالیت شدید به مرور در آن فعالیت خود را حرفه ای کنید.
در سئو هم شما باید با اصول اولیه سئو آشنا بوده تا مسیر درستی را طی کنید ولی ما پیشنهاد می کنیم از همان ابتدا سئو را به صورت حرفه ای یا د بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

اصول سئو چیست؟

یادگیری اصول سئو نیازمند وقت و خطا و آزمون هست که شامل ۳ بخش کلی و مهم می شود:


Technical seo: در بحث تکنیکال باید سایت شما از نظر تکنیکی مانند کدنویسی و داشتن متا تگ های مناسب،سرعت،واکنشگرا بودن سایت به خوبی عمل کند
On site seo: درسئوی داخل سایت باید عناوین و توضیحات جذاب و محتوای خوبی که بیش از ۲۰۰۰ کلمه و دارای تصاویر باشد.
Off site seo: سئوی خارج از سایت هم شامل فعالیت در شبکه های اجتماعی و لینکسازی در انجمن ها و سایتهای وب ۲ است.

اهمیت اصول سئو در تولید محتوا

[box type=”success” align=”aligncenter” class=”” width=”50″]حتما این جمله را شنیده اید: “محتوا پادشاه است”[/box]

شما در هر حوزه ای که فعالیت می کنید مطمئنا محتوای زیادی وجود دارد و باید بتوانید برای حوزه کاری خود محتوا تولید کنید.
محتوا را باید براساس قوانین سئو بنویسید تا بتوانید در رتبه های بالا قرار بگیرید و ترافیک زیادی را سمت سایت خود روانه کنید.
بازاریابی محتوا یکی از روشها بازاریابی محبوب و پرطرفدار در دنیاست که کاربران با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند به کسب و کار شما علاقه مند و به شما اعتماد می کنند و در نهایت از خدمات و محصولات شما استفاده می کنند.

مشاورسئو کیست؟

شخصی که به شما درزمینه سئو مشاوره می دهد با تمام مباحث بهینه سازی سایت آشنایی کامل دارد و به طور عملی همه ی آنها را انجام داده است.
و به راحتی می تواند سایت شما را از نظرمحتوای بهینه، مباحث تکنیکال و لینکسازی و رابط و تجربه کاربری و خطاهای موجود را بررسی کند و راه حل های اساسی برای حل آنها بدهد و از همه مهمتر با ابزارهای تحلیل آشنایی کامل داشته باشد.

خدمات سئو شامل چه مواردی می شود؟

در یک پروژه سئوی موفق باید روی تحلیل کلمه های کلیدی،تولید محتوا،مباحث تکنیکالی و لینکسازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی کار شود.

آیا بدون سئو می توان به سایت ها رتبه ای داد؟

موتورهای جستجو امروزه با بهینه تر شدن و قدرتمند شدن هنوز هم دارای ضعف های زیادی هستند و افراد بسیار زیادی از این ضعف ها به عنوان فرصت استفاده کرده و دررتبه های بالاتر قرار می گیرند.
ولی با سئو و قوانین می توان تا حد بسیار زیادی از این سوء استفاده ها جلوگیری کرد و از رقبا پیشه گرفت.

تفاوت سئو با تبلیغات اینترنتی چیست؟

زمانی که حرف از تبلیغات اینترنتی می شود منظور بنرهای تبلیغاتی،تبلیغات کلیکی و پاپ اپ ها می شود و درادامه تفاوت های چشمگیری را برای شما عنوان می کنیم.
چند تفاوت مهم و اساسی میان سئو و تبلیغات اینترنتی:

  • در سئو شما زودتر برند می شوید ولی در تبلیغات اینترنتی این چنین نیست.
  • هزینه ها در سئو بسیار کمتر از تبلیغات اینترنتی است.
  • افرادی که از طریق موتور جستجو وارد سایت شما شده اند مشتریان بالقوه ای تا نسبت به تبلیغات اینترنتی هستند.
  • مخاطبان هدفمندی از طریق سئو با شما اشنا می شوند اما در تبلیغات همه نوع گروهی شما را می بینند.
  • زمانی که سایت شما سئو شود بدون هزینه ترافیک جذب می کنید و برای مدت زیادی جایگاه شما پایدار است اما در تبلیغات براساس هزینه ی شما نمایش تبلیغ خواهید داشت.

تبلیغات گوگل ادوردز چیست؟

گوگل بزرگترین شبکه تبلیغاتی را در دنیا دارد که به گوگل ادورز شهرت دارد و شما بودجه ای را در نظر گرفته و پرداخت می کنید و براساس نیاز خود بودجه بندی کرده و به دو نوع پرداخت ازای هر کلیک (ppc)و یا هزینه به ازای هرکلیک (cpc) تقسیم می شود.
در پرداخت به ازای هر کلیک بر اساس رقابت و نوسانات جستجو هزینه کلیک های شما متغیر است.
در هزینه به ازای هر کلیک شما به صورت توافقی هزینه های کلیک ها از شما کسر می شود.

چه تفاوتی بین تبلیغات گوگل و سئو وجود دارد؟

اگر شما سئو را بلد باشید هزینه شما وقت شماست و هزینه مادی ندارید ولی در تبلیغات شما براساس کلیک(ppc) باید هزینه کنید.
بهینه سازی وبسایت یک سرمایه گذاری طولانی مدت است و حداقل ۲ ماه باید زمان بگذارید و سایت را برای کاربران و گوگل بهینه کنید ولی در تبلیغات گوگل می توانید ۱ روز پس از راه اندازی در جایگاه تبلیغات قرار بگیرید.
بر اساس ازمایش و تحقیقات کارشناسان سئو اعتماد مردم به نتایج طبیعی نسبت به تبلیغات بیشتر بوده است.

آیا seo و sem تفاوتی با هم دارند؟

Sem بسیار گسترده است و seo بخشی از sem محسوب می شود.
Sem مخفف search engine marketing است به معنای بازاریابی موتورهای جستجو است.

Sem شامل چه مواردی می شود؟

بازاریای موتورهای جستجو شامل فعالیت در شبکه های اجتماعی(سوشیال سیگنال ها)، سئو وتبلیغات گوگل،تحلیل و بررسی روند کمپین های بازاریابی در اجرای بازاریابی موتورهای جستجو است.

کاربران وارد شده از طریق سئو چه افرادی هستند؟

افرادی که از طریق موتورجستجو وارد سایت ما شده اند بر اساس کلمات کلیدی به ۲ دسته تقسیم می شوند:

  • کاربرانی که دنبال اطلاعات هستند و کلمات کلیدی کوتاه (یک و دو کلمه ای) را جستجو می کنند مانند: سئو ، بهینه سازی سایت
  • دسته دوم کاربرانی که دنبال محصولات و خدمات شما هستند و کلمات کلیدی( ۳ تا ۵ کلمه ای) را جستجو می کنند مانند:خدمات سئو سایت،انجام خدمات سئو

آیا از سئو می توان درامد دیگری داشت؟

زمانی که سئو را یاد بگیرید شما قادر خواهید بود هر نوع سایتی را بهینه سازی کرده و به صفحه اول گوگل بیاورید.
علاوه براین که می توانید پروژه های سئو فراوانی را انجام دهید می توانید برای مقاصد و کسب و کارهای خودتان سئو را انجام دهید.
برای مثال اگر شما طراح گرافیک بوده اید و سئو سایت را یاد گرفته اید علاوه بر گرفتن پروژه می توانید در کسب و کار خود را انلاین کنید و وب سایتتان را بهینه سازی کنید.
اینطوری می توانید در کسب و کار خود هم پروژه های زیادی بگیرید.

هزینه های سئو به چه صورت محاسبه می شود؟

هزینه ها بر اساس نوع کسب و کار شما،تعداد رقبای شما و سختی کلمات کلیدی شما محاسبه می شود.
البته این نکته را فراموش نکنید که وضعیت سایت شما هم می تواند در هزینه سئو نقش اساسی داشته باشد.

خدمات سئو وبسایت شامل چه مواردی می شود؟

خدمات سئو شامل: بررسی وضعیت اولیه سایت،تحقیق کلمات کلیدی،تولید محتوا،سئوی فنی(تکنیکال)،لینک بیلدینگ و سوشیال سیگنال ها و تحلیل ثانویه وضعیت سایت است.

سئو رایگان ازسراب تا واقعیت

سئو سایت شامل بسیاری از موارد مانند لینکسازی، مباحث تکنیکالی،و سوشیال مارکتینگ( بروزرسانی) و محتوای عالی برای کاربران می شود.
جدا از این سئو کار زیاد ساده ای نیست و زمان فراوانی را باید برای بسیاری ز موارد گفته شده در بالا و به خصوص تولید محتوا صرف کنید تا بعد از ۲ الی ۳ ماه نتیجه بگیرید.
پس این غیرمنطقی است که کسی بخواهد به صورت رایگان وب سایت شما را بهینه سازی کند مگر اینکه از تکنیک های کلاه سیاه گوگل را دور بزند که در نهایت جریمه خواهد شد و این شما هستید که متضرر خواهید شد.
و هزینه های اضافی را باید خرج کنید تا سایت شما تازه به حالت عادی برگردد که گوگل هم نسبت به قبل روی سایت شما بسیار حساس تر شده و و زی ذره بین گوگل می روید و مجددا هزینه ی دیگری باید برای سئو سایت خود بدهید.

مواردی که اگر در سئو انجام دهید جریمه می شوید

اصطلاحات عمومی در سئو که باید بدانید:

A

AFFILIATE MARKETING:

به معنای بازاریابی وابسته است واز نظر سئو افرادی که زیر نظر شرکت های بازاریابی به ازای فعالیتی که در جهت فروش محصولات یا خدمات انجام می دهند و در ازای فروش مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می کنند.

ALGORITHM:

الگوریتم ها به مجموعه قوانینی برای سئو وب سایت گفته می شوند که به طور هوشمندانه ای برای رباتهای موتورهای جستجو از قبل برنامه ریزی شده اند تا موتورهای جستجو بهترین نتایج را نشان دهند.
کاراین الگوریتم ها سنجش فاکتورهای رعایت شده در وبسایتها است.

AMP:

(Accelerated Mobile Pages) صفحات سریع موبایل می تواند بهینه سازی سایت شما را جلو بیندازد.
این تکنولوژِی در سال ۲۰۱۶ توسط گوگل معرفی شده که کاری مشترک بین توییتر و گوگل است در ازمایش های انجام شده این صفحات با سرعت بالایی نسبت به تکنولوژهای دیگر در نسخه موبایل بارگزاری شده اند.
درروند سئو این استراتژی بسیار می تواند کاربردی باشد و با بکارگیری این تکنولوژی از رقبا جلو بزنید.

ALGORITHM:

الگوریتم ها به مجموعه قوانینی برای سئو وب سایت گفته می شوند که به طور هوشمندانه ای برای رباتهای موتورهای جستجو از قبل برنامه ریزی شده اند تا موتورهای جستجو بهترین نتایج را نشان دهند.
کاراین الگوریتم ها سنجش فاکتورهای رعایت شده در وبسایتها است.

AMP:

(Accelerated Mobile Pages) صفحات سریع موبایل می تواند بهینه سازی سایت شما را جلو بیندازد.
این تکنولوژِی در سال ۲۰۱۶ توسط گوگل معرفی شده که کاری مشترک بین توییتر و گوگل است در ازمایش های انجام شده این صفحات با سرعت بالایی نسبت به تکنولوژهای دیگر در نسخه موبایل بارگزاری شده اند.
درروند سئو این استراتژی بسیار می تواند کاربردی باشد و با بکارگیری این تکنولوژی از رقبا جلو بزنید.

ALT TAG:

(alternative text) به معنای متن جایگزین تصویر است.
نوعی تگ کاربردی و مهم در زبان HTML برا بهینه سازی تصاویر است که شما توضیح مختصری برای تصویر می نویسید که بهتره شامل کلمه کلیدی باشد تا در نتایج و رتبه بندی های تصاویر گوگل قرار بگیرید.

اگر زمانی تصویر شما به هر دلیلی نمایش داده نشود این متن به کاربر نشان داده می شود تا فهمی از تصویر موردنظر داشته باشد.

ANALYTICS:

به معنای تحلیل است و به نرم افزارهایی اطلاق می شود که داده های آماری بسیار مفیدی در اختیار ما قرار می دهند تا بتوانیم سئو بهتری داشته باشیم اکثر این ابزارها پولی هستند و برخی مانند google analytics رایگان هستند.

داده هایی که در اختیار ما قرار می دهند شامل:

  • کاربران از چه منابعی وارد سایت ما شده اند.
  • چه مدت زمان در سایت بوده اند.
  • چه صفحاتی را بازدید کرده اند.
  • اطلاعاتی در موبایل و سیستم های دسکتاپ و مرورگر های کاربران
  • و بسیاری موارد دیگر…

ANCHOR TEXT:

متنی که به صفحه ی دیگری لینک شده است.نمونه ی بارزآن نتایج خود گوگل است که با کلیک بر روی هرمتن وارد صفحه می شوید.
این متن همچنین به مخاطب می گوید که موضوع صفحه ای که می خواهد کلیک کند چیست ومعمولا به لینک ها به رنگ آبی هستند.

AUTHORITY SITE:

به معنای اعتباراست میزان اعتماد به هرسایت را می سنجد که در بازاریابی سئو بسیار حائز اهمیت است.
لینک های داده شده به یک سایت می تواند یکی ازعوامل افزایش اتوریتی سایت می باشد.
سات ویکی پدیا نمونه ای از وبسایت با اتوریتی بالا است که از سایتهای مختلفی لینک ورودی دارد.
کمپانی های معروفی مانند MOZ وMAJESTIC SEO و AHREF این معیاررا براساس فاکتورهای خود در ابزارهایشان قرارداده اند.

B

BING:

موتورجستجو شرکت مایکروسافت است بیشترکاربران این موتورجستجو استفاده کنندگان مرورگراینترنت اکسپلورر هستند.
طبق گزارشات این موتورجستجو ۲۵ درصد در سال بیشتر ازموتورهای جستجوی دیگر هزینه می کند.
این موتورجستجو سعی کرده ابزارهایی مشابه وبمسترتولز گوگل برای صاحبان سایت ایجاد کند که خیلی کاری از پیش نبرده است.

(BROKEN LINK(DEAD LINK:

لینک هایی که قبلا وجود داشته و در حال حاضر به علت یکی از موارد زیر دیگر وجود ندارد:

  • حذف شدن صفحه
  • تغییرپیدا کردن ادرس صفحه
  • نادرست کپی شدن url
  • عدم در دسترس بودن سایت مبدا(قطع شدن هاست)
  • توجه داشته باشید وجود این لینک تاثیربسیارمنفی درسئو سایت می گذارد.

BACKLINK:

بک لینک به هرپیوندی که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود و شامل متن لنگر(anchor text ) است.
یکی از راه های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بک لینک سازی است.

BLACK HAT SEO:

سئو کلاه سیاه این روزها زیاد به گوشتان می خورد.
فعالیت های که خارج از چارچوب قوانین واصول گوگل باشد و منجر به دورزدن موتورهای جستجو شود کلاه سیاه محسوب می شود.
در صورت استفاده از این تکنیک ها گوگل شما را جریمه خواهد کرد این جریمه ها بستگی به نوع خطای شما است.
برای مثال اگر بیش از حد برای یک صفحه لینکسازی کنید گوگل رتبه آن صفحه را جابجا می کند و در موارد بدتر شما را از نتایج حذف می کند.

BLOG:

بلاگ در اصطلاح به وبسایتی گفته می شود که به طور مرتب مطالب جدیدی را منتشر کند این محتوا می تواند توسط افراد خاص یا شرکت ها منتشر شود.مطالب منتشر شده می تواند کمک زیادی به سئوسایت کند.از سیستم های ساخت بلاگ می توان به میهن بلاگ و بلاگفا اشاره کرد.

BOOKMARK:

اگر کاربران بخواهند به سایتی برگردند سایت را نشانه گذاری می کنند و ادرس سایت در مرورگر ذخیره می شود.
نوع دیگرشبکه های اجتماعی نشانه گذاری است که می تواند به تقویت بهینه سازی وب سایت شما کمک کند.
از جمله این سایت ها می توان به reddit اشاره کرد.

BOT:

به نرم افزارهایی اشاره دارد که کاری را به صورت خودکار انجا می دهند.
ازاین نرم افزارها می توان به خزنده ها و ربات های موتورهای جستجو اشاره کرد.

BOUNCE RATE:

نرخ پرش که به درصد کاربرانی که وارد سایت می شوند و بدون مشاهده صفحات دیگر سایت را ترک می کنند.
هر چه این درصد برای یک وب سایت کمتر باشد قاعدتا سایت از سئو بهتری برخورداربوده است.

BREAD CRUMP:

اگر وارد وبسایتی شوید و با چند کلیک به صفحه ای رفتید و حالا خواستید برگردید تکلیف چیست؟
مسیرهای برید کرامپ معمولا در بالای صفحات قرار دارند و شما می توانید هرباریک مرحله به عقب برگردید.
داشتن مسیریاب ها در بحث تجربه کاربری حائزاهمیت است.

C

CANOLICAL TAG:

برچسب کنولیکال به صفحات تکراری اشاره دارد.
این برچسب یک المان زبان HTML است که که موتورهای جستجو را از صفحات تکراری آگاه می سازد.
این برچسب در قسمت head صفحات تکراری قرار می گیرد و اعلام می کند که صفحه فعلی کپی از صفحه مشخص شده در ادرس زیر است.

برای مثال:
اگر یک محصول داشته باشید که دارای انواع مختلفی طرح هست ممکن هست برای هر طرح صفحه ای را در نظر بگیرید در صلفحات کپی این برچسب با ادرس صفحه اصلی قرار می گیرد.
گوگل لصفلحه اصلی را درنظر می گیرد و رتبه بهتری به آن می دهد.این تگ از جریمه شدن سایت ما به دلیل محتوای تکراری جلوگیری می کند.

CLOAKING:

نوعی ازروشهای کلاه سیاه است که شما با کلمات کلیدی صفحه ای غیر مرتبط را به صفحات اول می اورید.
وقتی کاربر بر روی نتیجه شما کلیک می کند با محتوای دیگری روبرو می شود که نوعی حقه زدن به موتورهای جستجو استکه گوگل هم این صفحات را جریمه می کند.

CRO:

(Conversion rate optimization) بهینه سازی نرخ تبدیل به تکنیک هایی گفته می شود که باعث افزایش نرخ تبدیل و به طبع آن افزایش درامد خواهید داشت.
این روشها بعد بهینه سازی وب سایت و ایجاد ترافیک انجام می شود.

CORNERSTONE CONTENT:

به معنای سنگ بنا یعنی محتوای اصلی که در است شما قرار می گیرد را می توانید به عنوان اصلی ترین و مهم ترین موضوع وبسایت انتخاب کنید.
اگرازافزونه yoast استفاده کرده باشید می توانید این قسمت را برای مقاله های مهم تیک بزنید.

CMS:

(content management system) سیستم های مدیریت محتوا که می توانید یک وبسایت یا فروشگاه کامل برای خود راه اندازی کنید.

  • با سیستم مدیریت محتوا می توان بخش بلاگ،صفحات را ساخت و مطلب منتشر کرد.
  • این سیستم ها دارای بخش خای مدیریت نظرات ومدیریت بخش های مختلف سایت را انجام می دهند.
  • معمولا اکثر cms های متن باز برای موتورهای جستجو سئو شده اند مگر اینکه cms اختصاصی استفاده کنید دارای ضعف هایی باشد.

COMMENT SPAM:

پیام یا نظرات اسپم زیر پست های شما اتفاق می افتد.
شما مطلبی در مورد بهینه سازی وبسایت نوشته اید و شخصی با قرار دادن کلمه ای متفاوت در بخش نام نظرات به سایت خود که کاملا بی ربط است لینک می دهد.

CONTENT:

محتوا ستون اصلی موفقیت در کسب و کار انلاین و سئو یک وبسایت است.
زیرا افراد محتوای شما را می خوانند و تصمیم می گیرند که مخاطب شما باشند یا خیر
محتوا ممکن است منحصر به فرد و یا کپی باشد که محتوای کپی از دید گوگل کاری غیراصولی هست.

CONTENT MARKETING:

بازاریابی محتوا یکی از روشهای جذب مخاطب و تبدیل مخاطبان به علاقه مند هست و در نهایت علاقه مند تبدیل به خریدار می شود.

CONTEXTUAL ADVERTISEMENT:

این نوع از تبلیغات به صورت متنی در برخی سایتها قرارمی گیرد.
که معمولا به صورت یک یک متن دو تا ۴ کلمه ای بصورت انکرتکست به سایت دیگری لینک داده شده است.

CONVERSION FORM:

فرم های تبدیل به توسعه دهندگان کمک می کند تا اطلاعات مربوط به بازدیدکننده ها را جمع آوری کند و براساس این اطلاعات راهکاری برای افزایش فروش ارائه دهند.

CONVERSION RATE:

نرخ تبدیل بصورت درصد کاربران تبدیل شده به علاقه مند یا مشتری را نشان می دهد.


(COST PER CLICK (CPC:

پرداخت به ازای کلیک که یک تبلیغ کننده به ازای هر کللیک باید پرداخت کند و می تواند بصورت توافق شده این قیمت را کاهش دهد.

CPM:

هزینه ی هر هزاربرداشت که یک متریک به حساب می آید که برای تععین ارزش تبلیغات PPC استفاده می شود.

CAFFEINE:

این الگوریتم دربازسازی موتورهای جستجو فعالیت دارد و الگوریتم رسمی گوگل نبوده و ان را اعلام نکرده است .
هر بار موتورهای جستجو خود را بروزرسانی کرده تا با سرعت بیشتری نتایج را به کاربران نشان داده و ساتها را سریعتر ایندکس کنند.

CRAWLER:

کرالرها یا خزنده ها نوعی از برنامه هایی هستند که برای پایش وجمع آوری اطلاعات به وب سایتها سرمی زنند.
گوگل هم دارای خزنده هایی است که سایتها را بررسی می کنند.


CSS:

(CASCADING STYLE SHEETS) یرگه استایل ابشاری بخش از ربان برنامه نویسی است که نشان می دهد عناصرهای سایت مانند لینک ها،متن ها و هدرها و در کل ارایش ظاهر سایت به چه صورت نشان داده شود.

D

DEEP LINKING:

لینک داده بصورت عمقی بصورت متن یا تصویر به صفخه ای دیگر اشاره دارد.
استفاده از لینک های عمیق بصورت به غیر از صفحات اصلی شما با انکر تکست باعث بهبود رتبه سئو شما می شود.

DISAVOW LINKS:

یکی از ابزارهای گوگل به معنای ردکردن لینک های خارجی به سایت شماست.ممکن است دراثر لینکسازی زیاد از سایتهای اسپم گوگل شما را جریمه کند.
اگر بصورت دستی نتوانید لینکها را پاک کنید باید با ابزار disavow در قالب فایل تکست دامنه های سایتهای اسپم را اعلام کنید تا بعد از ۲ تا ۴ هفته بررسی توسط تیم گوگل و تایید درخواست خودتان لینک ها درنظر گرفته نمی شود.

DIRECTORY:

فهرست های راهنما مانند دفترچه تلفنی هستند که بصورت دسته بندی شده در موضوعات مختلف به وبسایتهای مرتبط با هر موضوع لینک داده شده است معروف ترین دایرکتوری ها yahoo است.

DIRECT TRAFFIC:

وقتی کاربران به طور مستقیم ادرس شما را در نوارمرورگرتایپ کرده و وارد سایت شما می شوند ترافیک مسقیم به حساب می آِید.این ترافیک در سئو بی تاثیر نخواهد بود.

DOFOLLOW LINK:

لینکهای فالو یا دنبال شونده لینک هایی هستند که به سایتها داده می شوند و دارای خصیصه follow هستند که برای سئو وبسایت می تواند بسیار تاثیرگذارباشد.
یکی از راه های تشخیص کلیک راست کردن روی یک لینک وانتخاب page source است واگر لینک دارای خصیصه rel=”nofollow” نباشد لینک فالو می باشد اما راه دوم استفاده از تولبار moz است.

DOMAIN:

دامنه ادرس منحصر به فرد برای هر سایت هست و معمولا برای داشتن دامنه به صورت دوره ای ۱ ساله یا چند ساله هزینه پرداخت می کنید.
اگر زمان انقضای تمدید تمام شود و شما آن را تمدید نکنید ممکن است دامنه توسط اشخاص دیگری تمدید شود و صاحب آن شوند.
اگر دامنه را یکباره برای چند سال تمدید کنید به بهینه سازی سایت شما کمک کرده و موتورهای جستجو رتبه بهتری به شما می دهند.

DOORWAY:

این صفحات به معنای درگاه هستند و برای جذب کاربران طراحی شده و آنها را به صفحه ای دیگر هدایت می کند.
این صفحات برای روش cloaking استفاده می شود.

DUPLICATE CONTENT:

محتوای تکراری زمانی اتفاق می افتد که شما دو صفحه با محتوای یکسان در سایت خود داشته باشید نزد گوگل خطا کار و بی اعتماد به حساب می آیید در سئو این عمل کاهش رتبه را به همراه خواهد داشت.

E

EXTERNAL LINK:

به پیوندهایی که از خارج ازسایت دیگر به سایت ما داده می شود و در سئو وبسایتها بسیار اهمیت دارد.

EXACT MATCH KEYWORD:

در تبلیغات گوگل شما می توانید ازکلمات کلیدی دقیق تطبیق شده استفاده کنید.وب سایت شما تنها زمانی به کاربر نشان داده می شود که دقیقا کلمه کلیدی را جستجو کند.

E-COMMERCE SITE:

این نوع ازسایتها معمولا فعالیت خرده فروشی را انجام می دهند البته به همه کسب و کارها به خصوص فروشگاه های اینترنتی جز تجارت الکترونیک به حساب می اید.
نمونه ایرانی esam و نمونه خارجی ebay است.

F

FEED:

اصطلاحا خوراک گفته می شود که اطلاعات وبسایت را در فرمت خاصی برای کاربران ارسال می کند.
معمولا همه سایتها ادرس خوراک را به شکل روبرو دارند: Example.com/feed

FRAMES:

فریم ها نوعی از صفحات هستند که درقابی ظاهر شده اند.فریم ها برای سئو وب سایت مضر هستند.
زیرا ربات های موتور جستجو نمی توانند آنها را به درستی بررسی کنند.
و معمولا نسبت کد به متن در فریم ها کد بیشتراست که همین خوانده را برای کاربلران سخت می کند.

FTP:

(File Transfer Protocol) پروتکلی برای انتقال فایلها به سمت سرورهست.با استفاده از یک نرم افزار در ویندوز به فضای میزبانی سایت خود فایل ها را به روی هاست سمت سرور انتقال دهید.
این روش جزئی از سئو نیست و بدون مراجعه به فضای میزبانی انتقال انجام می شود.

FRESHNESS:

فاکتور تازگی محتوا که در بروزرسانی های گوگل آمده توانسته محتوای بسیارکامل وجدیدی را به کاربران در نتایج برتر نشان دهد.
وقتی محتوایی دارید که هر روز در آن زمینه اتفاقات و اخباری متوجه می شوید آن محتوا را بروز کنید.
این کار در سئوی حرفه ای انجام می شود.

FLORIDA:

این الگوریتم اولین بار در سال ۲۰۰۳ در سخنرانی فلوریدا امریکا معرفی شد و درمارس ۲۰۱۹ نسخه ۲ این الگوریتم بروزرسانی شد.
تمرکز فلوریدا بر روی تولید محتوای باکیفیت و سئوی معنایی هست.

FRED:

فرد از الگوریتم های بروزشده گوگل درسال ۲۰۱۷ میلادی است که صفحات مملو از لینک و تبلیغات را شناسایی و آن ها را جریمه می کند.

G

GATEWAY PAGE:

صفحه ای که برای جذب کاربر و انتقال آنها به صفحه ای دیگر استفاده می شود.

GOOGLE BOWLING:

روشی غیراخلاقی که به بازی بولینگ تشبیه شده است ای این جهت که رقیب را از صحنه نتایج کنار می زنید.
یعنی شما با لینکسازی رتبه رقبا را کاهش می دهید و خود رتبه بهتری پیدا می کنید.
این روش در سئوی منفی زیاد استفاده می شود.

GOOGLE SUGGESTIONS:

درهنگام جستجو درکادر موتورجستجو برای کمک به جستجوی شما پیشنهاداتی به شما ارائه می دهد این پیشنهادات کلماتی است که توسط کاربران جستجو شده است.

GOOGLE KEYWORD PLANNER:

از ابزارهای مهم جستجوی کلمات جهت استفاده و انتخاب بهتر کلمات کلیدی استفاده می شود بیشتر سئوکاران در دنیا از این ابزار استفاده می کنند.

GOOGLE TRENDS:

با استفاده از این ابزار می توانید بازار کاریک کسب و کار را در فضای انلاین متوجه شوید.
این ابزار براساس جستجوی های انجام شده در هرحوزه میزان علاقه مندی آن را روی نمودار به شما نشان می دهد.

GOOGLE ADWORDS:

به شبکه تلبلیغات گوگل گفته می شود که درازای کلیک بر روی نتیجه شما از بوجه ی شما کم خواهد شد.

GOOGLE DANCE:

وقتی نتایج صفحات موتورهای جستجو تغییر کردند رقص گوگل باعث تغییر اساسی در الگوریتم ها شد.
زمانی که شایت شما به صلفحه اول می اید و مثلا شما مشغول لینکسازی روزانه هستید لینک شما به صورت روزانه جابجا می شود.
تا زمانی که شما کار خود را متوقف کنید گوگل بر اساس فعالیت شما رتبه ای به شما می دهد.

GOOGLEBOT:

رباتها بخشی از شبکه عنکبوتی گوگل هستند.

GOOGLE MAP:

سرویسی دیگرازگوگل که تمام نقشه های کشورها را در خود جای داده است که به دو صورت گرافیکی و ماهواره ای نشان می دهد.
ازدیگر موارد کاربردی استفاده از مسیریاب و ثبت کسب و کار شما در نقشه است.

GOOGLE JUICE:

میزان اعتمادی است که یک وبسایت از google دریافت می کند که از پیوندهای خروجی به صفحات دیگر نشات می گیرد.

GYM:

به اختصار منظور google،yahoo و Microsoft است.

(GUEST POSTING(GUEST BLOGGING:

در این روش شما مقاله ای را برای سایتهایی که پست مهمان را قبول می کنند می فرستید و آنها پس از بررسی پست شما را در سایتشان منتشر می کنند این تکنیک از روش های لینک بیلدینگ در سئوسایت می باشد.

پست مهمان برای دوطرف مزایایی دارد:

  • می توانید لینکتان را درپست خودتان قرار دهید.
  • سایت میزبان پستی با شرایط خودش در سایت منتشر کرده است.

H

HEO:

مخفف human experience optimization) به معنای بهینه سازی سایت برای کاربران است.
هرچه سایت شما برای کاربری که وارد سایت شما می شود مفید تر باشد سئوی بهتری خواهد داشت و گوگل به شما امتیاز خوبی می دهد. اگرمحتوای خوب و مرتبط به علاوه ظاهرسایت عالی داشته باشید باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت شما می شود که فاکتوری بسیار مهم در بهینه سازی محسوب می شود.

HUMMINGBIRD:

الگوریتم مرغ مگس خوارکه با هدف بهبود و تطبیق نمایش دقیق نتایج جستجوی کاربر با سایتهای مرتبط ایجاد و برزرسانی شده است.

HEADINGS:

سرتیترها در هر صفحه قرار می گیرند و می توانند از سایز H1 تا H6 در صفحه قرار بگیرند.
از نظر سئو بهتره یک عنوان H1 در صفحه قرار داشته باشد.
هر چه سرتیترها کوچکتر و به H6 نزدیکتر شوند اهمیت کمتری پیدا می کنند.

HIT:

به میزان تعداد درخواستی که در یک صفحه رخ می دهد هیت گفته می شود.
برای مثال اگر در صفحه ای یک تصویر و یک صوت قرار گیرد ۲ هیت حساب می شود.

HUB:

هاب یک صفحه با اعتبار بالاست که محتوای با کیفیت بالا را در صفحات دیگر درج می کند.

HTML:

(HYPER TEXT MARKUP LANGUAGE) به زبان نشانه گذاری فرامتن شهرت دارد.نوعی از زبان برنامه نویسی است که موتورهای جستجو آنها را پایش می کنند.
شما باید کدهای استانداردی داشته باشید تا خزنده های گوگل کدها را بخوانند.بهترین راه قرار دادن کدهای html در css است.

HTTP:

(Hyper Text Transfer Protocol) فضایی که در آن می توانیم وبسایتها را باز کرده و ببینیم درواقع فضایی بین سرور و کلاینت می باشد.

HTTPS:

همان تعریف HTTP را دارد با این تفاوت که توسط پروتکل امنیتی ssl محافظت شده و اطلاعات بین کاربر و سرور به صورت رمزنگاری شده جابجا می شود.

I

IMPRESSION:

به رویداد و صفحه ای که کاربر یکبار درآن به یک صفحه وب مراجعه می کند.
برای مثال در ابزار سرچ کنسول گوگل IMPRESSION تعداد کل نتایجی که ادرسهای صفحات شما در نتایج نشان داده شده ولی روی ان ها کلیک نشده است.

IN-BOUND LINK:

این نوع از لینک ها قابل اعتماد برای گوگل هستند و از سایتی به سایت شما پیوند داده شود سایت شما قابل اعتماد ترشده و درنتایج افزایش سئو برای شما به ارمغان می آورد.

INDEX:

گوگل به صورت روزانه صفحات زیادی را ایندکس یا بایگانی می کند.
مدت زمان ایندکس شدن صفحات یک وبسایت می تواند به میزان فعالیت وبسایت مربوطه مرتبط باشد.

INTERNAL LINK:

لینکهایی که دردرون صفحات یک سایت با انکر تکست کلمه کلیدی یا عنوان صفحه مقصد داده می شود.
لینکهای داخلی تاثیر خوبی در بهینه سازی رتبه های صفحات سایت شما دارند.

J

JAVASCRIPT:

نوعی از زبان برنامه نویسی که می تواند جلوه های خاصی به یک وبسایت بدهد.
خواندن کدهای جاوا برای موتورهای جستجو سخت است و می تواند در نمایش وبسایت اختلال ایجاد کنند.
استفاده از این کدها به صورت غیراصولی سرعت بارگزاری وبسایت شما و در نهایت رتبه شما را کاهش می دهد.

K

KEYWORDS:

کلمات کلیدی که اولین و مهمترین مرحله درکمپین سئو وب سایت می باشد.
و باید با استفاده از ابزارهای مختلف کلمات کلیدی مناسب و با تعداد جستجوی متوسط را انتخاب کنید.

KEYWORD CANNIBALIZATION:

معنای هم نوع خواری کلمات کلیدی را می دهد.
زمانی اتفاق می افتد که شما برای یک کلمه کلیدی دو صفحه دارید و گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام صفحه برای این کلمه کلیدی هست و در زمان جستجوی کلمه هر دو صفحه را به هم چسبیده نشان می دهد و باعث افت رتبه شما می شود.

برای رفع مشکل دو راه وجود دارد:

  • راه اول اینکه باید محتوای صفحه ای که می خواهید رتبه بهتری بگیرد را کامل تر کنید.
  • راه دوم صفحات فرعی را ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه اصلی که می خواهید رتبه بهتری بگیرد انجام دهید.


KEYWORD DENSITY:


چگالی کلمات کلیدی درصد دارا بودن کلمات در یک محتواست. شما باید به طور کاملا اصولی از کلمه مورد نظرتان در صفحه استفاده کنید.
استفاده بیش از حد و غیرعادی یک کلمه می تواند به شما آسیب بزند.

KEYWORD RESEARCH:

تحقیق کلمات کلیدی از مراحل اولیه و مهم سئو وبسایت است. زمانی که کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید می توانید مخاطبان هدف را به سمت کسب و کارخود بکشانید.

KEYWORD STUFFING:

تکرار زیاد کلمات کلیدی در یک صفحه از فعالیت های سئو کلاه سیاه هست و صفحه ای که این خطا را انجام داده با افت یا حذف رتبه جریمه کند.

L

LANDING PAGE:

صفحه فرود صفحه ای است که در نتایج ظاهرشده و کاربر با کلیک روی نتیجه در صفحه فرود می آید.

(LATENT SEMANTIC INDEXING (LSI:

سئو معنای چند سالی است که توسط گوگل معرفی شده و در نتایج از آن استفاده می کند.
اگر دقت کرده باشید وقتی کلمه ای را جستجو می کنید یک سری از کلمات در پایین صفحه نتایج به شما پیشنهاد می دهد که LSI نام دارند.
با توحه به کلمه جستجو شده توسط شما فهرستی از کلمات مرتبط را به شما پیشنهاد می دهد تا به جستجوی شما و ارائه نتایج بهتربه کاربران کم شود.

LOCAL SEO:

بیشتر مشتریان علاقه دارنداز شهرخود محصول یا خدمتی را درخواست دهند سئوی محلی بر این موضوع تاکید دارد و با ثبت محل کسب و کارخود درنقشه گوگل مشتریان محلی هم داشته باشید.

LINK:

پیوندی ابی رنگ است که با کللیک بر روی آن به صفحه ای دیگر در مرورگر خود هدایت می شوید.

LINK PROFILE:

این نوع از لینک ها بسیار مهم هستند و لینک گرفته شده در اطلاعات شخصی حساب وجود دارد.کیفیت این لینکها به سایت لینک دهنده ونوع و انکرتکست لینک بستگی دارد.

LINK BAIT:

تکنیکی برای جذب لینک با استفاده از محتوایی که قابلیت ویروسی شدن را دارد.
محتوا می تواند متن،صوت،ویدئو و یا هر چیز دیگری باشد.

LINK BUILDING:

از بخش های پایانی در یک پروژه سئو لینکسازی می باشد.
محتوای خود را اماده کرده اید حالا وقت لینکسازی است بعضی ازافراد ممکن است مقاله شما را منتشر کنند و به شما لینک دهند.
اما این اتفاق کمتردر کشور ما می افتد و خودمان باید به صورت دستی و طبیعی این کار را انجام دهیم.هر لینک با کیفیت به سایت ما یک رای به حساب می اید.

LINK EXCHANGE:

یکی از تکنیک هایی لینکسازی و کسب اعتباردر گذشته بود که کم کم منسوخ شد و گوگل متوجه تبادل لینک بین دو سایت می شود.اهمیت لینک به یکطرفه بودن آن است.

LINK FARM:

لینک فارم ها یا مزرعه های لینک،گروهی از وبسایتهایی هستند که درجهت گرفتن رتبه های بهتر به یکدیگر لینک می دهند.
یعنی لینکهای خروجی در هر صفحه شان بسیار زیاد است که به مزرعه لینک کعروف هستند و جز کارهای اسپم به حساب می ایند.این روش غیرمجاز و دارای جریمه ازسمت گوگل می باشد.

LINK POPULARITY:

معیاری برای سنجش لینک های باکیفیت داده شده به یک وب سایت است که محبوبیت لینک ها در بهینه سازی وب سایت نقش اساسی داشته باشد.

LINK SPAM:

لینکهای هرزنامه با اسپم که بصورت ناخواسته به سایت شما داده می شود.یا درزیرمقالات شما قسمت نظرات با لینک اسپم و نامرتبط ثبت می شود.

LINK TEXT:

همان انکر تکست است وموتورهای جستجو ازاین لینک برای مرتبط بودن با سایت مرجع استفاده میکنن.

LONG TAIL KEYWORDS:

کلمات دم دراز یکی از گروه های کلمات کلیدی مشتری ساز است که در مرحله تحقیق کلمات کلیدی یافت می شوند و جستجوگران این کلمات می توانند مشتریان بالقوه ای برای محصولات شما باشند.

M

METADATA:

متا داده ها به موتورهای جستجو می گویند که مطالب شما درجستجوهای اینده در چه موضوعی است.

META DESCRIPTION:

طول توضیحات متا معمولا بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کاراکتر است و در نتایج زیر عنوان نشان داده می شوند.
توضیح مختصری ازصفحه را به کاربرنمایش داده و می تواند شامل کلمات کلیدی باشد تا کاربران را ترغیب به کلیک کند.

META TAGS:

این تگ ها شامل تگ عنوان و توضیحات است که برای درک بهترموتورهای جستجو کاربرد دارند که درنتایج نشان داده می شوند.

META KEYWORDS:

برچسب های کلمات کلیدی تعیین کننده ی کلمات یک صفحه هستند که برچسب ها و متاتگ ها هم یک معنی را می دهند.

MOZRANK:

یک معیار رتبه بندی توسط کمپانی moz است که عددی بین ۰ تا ۱۰۰ درصد به هر وبسایت داده می شود.
این عدد براساس نوع لینک ها ،و کیفیت محتوای شما و موارد دیگر داده می شود.
این معیارهم برای صفحه با عنوان page authority و هم برای کل دامنه با عنوان domain authority ایجاد شده و شهرت دارد.

N

NEGATIVE SEO:

به کارگیری تکنیک هایی که از نظر اخلاقی و فنی درست نمی باشد و به جای اینکه شخص بیاید روی بهبود سئو وبسایت خود کار کند.
این تکنیک ها را برای سایت رقیب به کار می برد تا با افت رتبه مواجه شود و خود رتبه بهتری بگیرید این روش را سئوی منلفی می گویند.

NATURAL LINKS:

این لینکها به صورت طبیعی به سایت شما داده می شوند وشما در ایجاد شدن انها دخالتی ندارید.
از بهترین لینک های طبیعی لینک داده شده در مقالات به سایت ما هست.

NATURAL SEARCH RESULTS:

به نتایجی که در گوگل بصورت طبیعی رتبه گرفته اند و جزتبلیغات نیستند.

NOFOLLOW LINK:

این خصیصه ای در زبان html برای لینک ها هست وقتی ازاین خصیصه استفاده می شود به جستجوگرها می گویید این پیوند را دنبال نکن و تاثیری هم در سئو نمی گذارد.
اخیرا گوگل دو ویژگی به نام sponsored و ugc اضافله کرده که در اینده تگ nofollow هم ازاهمیت برخوردارمی شود.

NOINDEX:

این دستورهم درلینکها قرارمی گیرد و به موتورهای جستجو می گوید مرا ایندکس(بایگانی) نکنید.از این ویژگی برای ایندکس نشدن صفحات هم می توانیم استفاده کنیم.

NOOPENER AND NOREFERRER:

دو ویژگی لینکها درکدهای html می باشد این دو ویژگی هیچ تاثیری در سئو نداشته و ازنظرعملکردی و امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند.

O

OVER OPTIMIZATION:

شما وقت خود را برای بهینه سازی سایت خود گذاشته و ان را بهینه می کنید.اگربیش از حد سایت خود را سئو کنید گوگل به این مساله شک می کند و شامل جریمه گوگل می شوید.
برای مثال:
ساخت لینک بیش ازحد برای یک صفحه برای اینکه نشان دهید ان صفحه درباره کلمه مدنظر شما هست می تواند نوعی از بهینه سازی بیش ازحد باشد.

OFF-PAGE SEO:

کارهایی که درخارج از صفحه سایت انجام می دهید تا به بهبود رتبه شما کمک کند.
مانند: فعالیت در شبکه های اجتماعی

ON-PAGE SEO:

فعالیت هایی که درداخل صفحه سایت خود انجام می دهید تا سئو بهتری داشته باشید.
مانند: بهینه سازی کدها،انتخاب عنوان و توضیحات مناسب

ORGANIC LINK:

لینک هایی که مدیر یک وبسایت منتشر می کند تنها به این دلیل که به کاربران کمکی شود.
مانند:لینک یک سایت مرجه در زمینه بهینه سازی و سئو سایت

P

PPC:

(pay per click) پرداخت به ازای هر کلیک است.
سبکی از تبلیغات محسوب می شود زمانی که شما تبلیغی را به شرکت های اجرا کننده این نوع تبلیغات می دهید آنها تبلیغ شما را در وبسایتهای گوناگون نمایش می دهند و هرکاربری که بر بروی تبلیغ موجود در سایتها کلیک کند مبلغی از بودجه شما کسر می شود.
اصطلاحا افرادی که درخواست تبلیغ دراین نوع از شبکه های می دهند تبلیغ دهنده و اشخاصی که در وبسایتشان این تبلیغات را نشان می دهند و به ازای هر کلیک مبلغی هم به آنها می رسد نمایش دهنده می گویند.
نکته قابل توجه این است که آگهی شما محدودیت زمانی ندارد و بر اساس بودجه ی شما نمایش داده می شود اگر هر روز تعداد کمی افراد بر روی تبلیغات شما کلیک کنند ممکن است تا چند هفته تا چند ماه هم نمایش اگهی شما طول بکشد.
شرکت های یکتانت و صبا ویژن و ای نتورک ای در این حوزه فعالیت دارند.

PAGES 404:

صفحاتی قبلا درسایت وجود داشته ولی حالا به هردلیلی پاک شده اند. خطای سمت سرور ۴۰۴ را می دهند.
برای این صفحات باید صفحه ۴۰۴ حرفه ای طراحی کنید تا کاربر را به صفحه ای دیگرهدایت کند.
وجود این صفحات و داشتن خطای ۴۰۴ از موارد کاهش افت رتبه می باشد.

(PAID LINKS(LINK BUYING:

خرید لینک یکی از کارهایی هست که در بسیاری از سایت های انجام می شود این لینکها می توانند مفید باشند اگر برخی موارد رعایت شود.
اگر لینکی را می خرید باید مواظب باشید که لینک شما پاک نشود یعنی زمان انقضای آن تمام شده و لینک پاک می شود و اگر هزینه پرداخت نشود لینک شما پاک می شود.
این روش در سئوکلاه سیاه به حساب می آید و شما را به جریمه گوگل یک قدم نزدیک می کند.

PENALTI:

فعالیت هایی که غیراصولی و خارج از استاندارهای گوگل است و منجر به جریمه یا پنالتی شما از نتایج می شود.
برای مثال:
لینکسازی بیش از حد برای یک صفحه منجر به پنالتی شدن ان صفحه شده و شما را از چند صفحه ی اول ویا به طور کامل از نتایج حذف می کند.

PAGE RANK:

معیاری برای سنجش رتبه صفحه بود که گوگل معرفی کرد وچند سالی می شود که دیگراین معیار مورد نظر گوگل نیست.
رتبه صفحه عددی بین ۱ تا ۱۰ بود و هرچه لینک های بیشتری به سایت داده شده بود رتبه به ۱۰ نزدیکتر می شد.

PAGE TITLE:

عنوان صفحه یکی از مهمترین مواردی است که در بهینه سازی باید رعایت شود و حاوی کلمه کلیدی باشد و بتواند کاربر را جذب کند.
زیرا کاربران ابتدا عنوان را می بینند و بعد روی نتیجه شما کلیک می کنند.

PANDA:

از الگوریتم های گوگل است که اصلی ترین تمرکز را روی محتوای باکیفیت دارد وسایتهای استفاده کننده از تکنیک های سئو کلاه سیاه راجریمه می کند.

PENGUIN:

الگوریتمی پنگوئن که درسال ۲۰۱۲ گوگل از آن پرده برداشت و کار این الگوریتم جریمه سایتهایی که به لینکسازی بیش از حد و استفاده ازانکرتکست های مشکوک هستند می باشد.

PIGEON:

این الگوریتم که به کبوتر معروف است در سال ۲۰۱۴ به وجود آمده و روی جستجوی محلی کسب و کار(سئو محلی) تمرکز دارد.

PIRATE:

یک بروزرسانی دیگر گوگل الگوریتم دزد دریایی است که درسال ۲۰۱۴ بروزرسانی شده و رتبه سایتهایی که ازمطالب کپی استفاده کرده اند را کاهش می دهد.

PAY PER ACTION:

این نوعی ازتبلیغ کلیکی شبیه ppc است فقط زمانی که کلیک منجربه تبدیل شود هزینه کسر می شود.

PORTAL:

پرتال به وبسایتهایی گفته می شود که امکاناتی را دراختیار ما قرارمی دهد.
این امکانات شامل: درگاههای پرداخت،مدیرت حساب های بانکی،پرداخت قبض وغیره…یاهو نمونه از یک پرتال است.

R

REFFERING DOMAIN:

به تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند گفته می شود.برای مثال: اگر درچند صفحه از یک سایت لینک سایت خود را قرار دهید تنها ادرس دامنه اصلی محاسبه می شود.

REFERRAL TRAFFIC:

ترافیک ارجاع داده شده که از سایتهای مختلف به سایت شما وارد می شود ترافیک ارجاع به حساب می آید.
برای مثال شما در سایت X ریپورتاژآگهی ثبت کرده اید زمانی که کاربران روی لینک شما کلیک کرده و وارد سایت شما می شوند شما از سایت X ورودی(ترافیک ارجاع داده شده به سایت شما) دریافت کرده اید.

RANKBRAIN:

از مهم ترین بروزرسانی الگوریتمی گوگل رنک برین است. با استفاده از هوش مصنوعی تعامل با کاربررا مورد بررسی قرار می دهد.
این الگوریتم روی مدت زمان ماندن کاربردرون سایت و نرخ تبدیل تمرکز دارد بزارید مثالی برای شما بزنم:
لینکی که در رتبه ششم باشد وکاربر روی آن کلیک کرده و وارد سایت شده و مدت زمان زیادی را درون سایت می ماند گوگل ارزش سایت را فهمیده و رتبه ی سایت را افزایش می دهد.
بالعکس هم اتفاق می افتد اگرسایتی در نتیجه اول باشد و کاربر روی ان کلیک کرده و با محتوای خوبی مواجه نشود سریعا سایت را ترک کرده و رتبه خود را از دست خواهد داد.

REDIRECT301:

از مسائل فنی درسئو سایت شامل می شود که در فارسی به آن ریدایرکت(تغییر مسیر) ۳۰۱ گفته می شود.
زمانی تغییر مسیر ۳۰۱ اتفاق می افتد که شما روی ادرس سایتی کلیک کرده و وارد صفحه شده که در نهایت به ادرس دیگری منتقل می شوید.
ریداریکت ۳۰۱ ‌‌دو نوع دائم و موقت دارد که ۳۰۱ نوع دائمی آن می باشد.
اما چه کاربردی در سئو دارد؟
برای مثال:
cms مدیریت سایت خود را تغییر داده اید و ادرس های جدید صفحات شما تغییر کرده اند اینجا باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید تا تمام اعتبارادرس قبلی به ادرس جدید منتقل شود.

REDIRECT302:

ریدایرکت ۳۰۲ همانند ۳۰۱ است با این تفاوت که به صورت موقت به کاربرده میشود.
کاربرد ریدایرکت ۳۰۲ در سئو:
برای مثال:
شما صفحه ای دارید که دچار مشکل شده و خطای ۴۰۴ می دهد با استفاده از این ریدایرکت به صفحه ای دیگری کاربران را به طورموقت به صفحه ای دیگر انتقال می دهید و فرصت دارید تا مشکل صفحه خود را رفع کرده و سپس ریدایرکت را حذف کنید.

RANKING FACTOR:

عامل رتبه بندی در نتایج می تواند محتوای خوبی،داشتن تصاویر اختصاصی باشد.

ROBOTS.TXT:

یک فایل با پسوند txt هست که می توان دسترسی خزنده های گوگل به صفحات یا فایل های سایت ما را ممنوع کرد.

RESPONSIVE DESIGN:

به طراحی سایت شما برای تلفن های همراه گفته می شود.ساختاروبسایت شما باید برای موبایل ها بهینه باشد و بطورقابل قبولی برای کاربران موبایلی به نمایش دربیاید.

RICH SNIPPED:

کادرهای ارزشمند به محتوای شما ساختاری خاصی می دهد تا در نتایج با یک تصویر یا یک نوارجستجو و.. در نتایج ظاهرشوید.واکنشگرا بودن از مهمترین فاکتورهای سئو در ۳ سال اخیر بوده و اهمیت زیادی دارد.

S

SEO:

مخفف search engine optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

SEM:

مخفف search engine marketin است که به بازاریابی موتورهای جستجو شهرت دارد و تمام فعالیت های بازاریابی
مانند:

  • بهینه سازی سایت،
  • تبلیغات ادورز گوگل
  • سوشیال مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا

که در چارچوب قوانین سئو برای افزایش ترافیک و فروش و در نهایت بهینه شدن رتبه شما به کار استفلاده می شود.

SMM:

(social media marketing) به معنای بازاریابی رسانه های اجتماعی که در سئو می تواند تاثیر بسزایی دارد امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی به طور همزمان را گوریلا مارکتینگ می نامند.
گوگل طی چند سال گذشته تاثیر مثبت فعالیت در رسانه های اجتماعی را رد نکرده و طبق ازمایش های انجام شده توسط متخصصان سئو رسانه های اجتماعی تاثیر مستقیم در رتبه بندی شما در نتایج خواهند داشت.

SMO:

(social media optimization): به معنای بهینه سازی رسانه های اجتماعی که توسط خود ما انجام می شود.
در واقع فعالیت ما همان سوشیال سیگنال محسوب می شود که بسیار تاثیر گذار خواهد بود و باید در شبکه های اجتماعی مهمی مثل:
لینکدین،توییتر،فیسبوک و پینترست
سوشیال سیگنال: زمانی که ما پستی در یکی از شبکه های اجتماعی می گذاریم به واکنش کاربران نسبت به پست ما که شامل :لایک،کامنت و اشتراک گذاری می شود سوشیال سیگنال گفته می شود.


SERP:

(search engine result page) به معنای صفحه ی دارای رتبه در نتایج جستجو است.
نمایش نتایج در موتورهای جستجو به تدریج در حال تغییر است و هر روز ممکن است رتبه ها جابجا شود.بنابراین بخشی لاز دلیل این فاکتورها بستگی به رعایت اصولی در صفحه مورد نظر می باشد.
رعایت اصولی مانند:

  • انتخاب کلمه کلیدی مناسب
  • انتخاب عنوان و توضیحات مناسب
  • محتوای منحصر بفرد و رفع کننده نیازهای کاربران
  • استفاده از تصاویر
  • و…

SITELINKS:

صفحاتی(لینکهای صفحات پربازدید سایت) که در زیرنتیجه یک سایت به صورت فهرست ۲ تا ۱۰ تایی مشاهده می کنید. معمولا این صفحات براساس میزان بازدید توسط خود گوگل انتخاب و فهرست می شوداین لینک به افزایش ورودی کم زیادی می کند.

SITE SPEED:

یکی از فاکتورهایی که درسئو یک وبسایت و تجربه کاربری اهمیت فراوانی دارد داشتن سرعت بالا هم درنسخه دسکتاپ وموبایل می باشد.
اگرسایت بین ۳ تا ۵ ثانیه بازشود مشکلی نیست ولی اگربیش از این زمان طول بکشد کاربران زیادی را از دست خواهید داد.

SANDBOX:

اگر تازه وبسایت خود را راه اندازی کرده باشید درجعبه شنی قرارمی گیرید و زمانی که فعالیت خوبی را نشان دهید گوگل به شما رتبه ای می دهد و از این تئوری خارج می شوید.

SEARCH ENGINE SPAM:

صفحات اسپمی که برای موتورهای جستجوایجاد شده وعنوان با محتوای اصلی متفاوت است و قصد فریب کاربران را دارد.

SITEMAP:

نقشه سایت دو نوع است:

یکی برای کاربران که در سایت منوی سایت قرارداده می شود و صفحات کل سایت را به صورت فهرست وار نشان می دهد. و دیگری با فرمت xml که برای درک موتورهای جستجو ساخته می شود.

SITEWIDE LINK:

لینک هایی که در منوی کناری یا فوتر وبسایتها قرار می گیرد و معمولا در همه صفحات هم نشان داده می شود این نوع لینکها از دید گوگل جالب نبوده و بی تاثیر خواهند بود.
دیگری برای موتورهای جستجو هست که درفایل جداگانه در شاخه اصلی سایت بارگزاری شده و هر وقت وبسایت بروزرسانی شد از طریق این فایل موتورجستجو زودتر باخبر می شوند.

SPAMMER:

شخصی است که از برنامه های اسپمر استفاده می کند.
برای مثال نرم افزارهای ثبت نظرات در وبلاگ ها از این دست به حساب می ایند.

SPIDER:

در اصطلاح یعنی عنکبوت به نرم افزارهای قدرتمندی که کل وب را اسکن کرده و اطلاعات راجمع آوری می کنند.

STATIC PAGE:

صفحاتی که تغییری در انها ایجاد نمی شود به صورت ثابت هستند.این صفحات به دلیل بهینه بودن می توانند از سئوی بهتری برخوردار باشند.

STRUCTURE DATA:

نوعی از ساختار نمایشی به زبان html است تا بتوانید محتوای ارزشمندتر را درقالب متفاوتی در نتایج موتورهای جستجونشان دهید.
این نوع نمایش در نتایج سایت شما را متمایز کرده و نرخ کلیک شما را افزایش داده و باعث بهبود سئو سایت شما می شود.

T

TIME ON PAGE:

کاربر پس از کلیک روی نتیجه به صفحه هدایت می شود ماندگاری کاربردر صفحه نشان از کیفیت یک محتواست.

TITLE:

عنوان اولین چیزی است که در نتیجه های جستجو ظاهرمی شود تا کاربران بر روی نتیجه کلیک کنند.

TITLE TAG:

برچسب عنوان همان نوشته ای که در بالای تب مرورگر نشان داده می شود جز چک لیست های مهم سئوی یک سایت به حساب می اید.

TRAFFIC:

تعداد بازدید کنندگانی که به یک سایت وارد می شوند.

TRAFFIC RANK:

رتبه یا حجم ترافیک ورودی به وبسایت شما هست هرچه حجم ترافیک هدفمند شما بیشتر باشد از سئوی خوبی برخوردار است.

TRUST RANK:

نوعی از رتبه بندی برای صفحات ارزشمند و صفحاتی که بی ارزش هستند و می تواند با این متریک صفحات و سایت ها را مقایسه کرد.

U

URL:

ادرسی متفاوت برای هر صفحه است که درنواربالای مرورگر نشان داده می شود.

(USER GENERATED CONTENT (UGC:

محتوایی که توسط خود کاربران تولید می شود.مانند: شبکه های اجتماعی،انجمن ها

UI:

(user interface) رابط کاربری همان ظاهر وبسایت و چیدمان و معماری وبسایت است که کاربربه راحتی به تمام بخش های سایت دسترسی داشته باشد.

UX:

(user Experience) تجربه کاربری بسیار مهم است اگر کاربر وارد سایت شود و تجربه خوبی از خرید یا استفاده از خدمات وبسایت داشته باشد باز هم از شما خرید خواهد کرد.

V

VISITOR:

وقتی که کاربری به سایت شما وارد شده و ازچند صفحه سایت شما دیدن می کند تنها یک صفحه محاسبه می شود که به راحتی قابل شناسایی هست.

VISIT:

به کل بازدیدها ازیک سایت که به تنهایی قابل شمارش نیستند گفته می شود برای مثال اگریک ip 3 صفحه را مشاهده کند ۳ بازدید انجام شده است.

W

WEBMASTERTOOLS GOOGLE:

همان(search console google) هست ابزاری مهم برای سئوکاران برای ارتباط با گوگل وقتی سایتتان را به این ابزار وصل می کنید اطلاعات خوبی به شما می دهد مثل:

  • کلماتی که رتبه گرفتید و جایگاه و نرخ تبدیل انها
  • اشکالات سایت
  • هشدارجریمه شدن وهک سایت شما
  • بررسی نسخه موبایل و اعلام مشکلات
  • لینکهای داخلی و خارجی سایت

WEB 2.0:

نوعی از شبکه های اجتماعی که بر تعامل کاربران تمرکز دارند.

WHITE HAT SEO:

درسئوی کلاه سفید تمرکزبرروی روش هایی است که به طورطبیعی رتبه بگیرید.
مانند:تولید محتوای باکیفیت

X

XML SITEMAP:

فایلی با فرمت خاص است که وظیفه آن ایجاد نقشه ادرس تمام صفحات سایت شما به موتورهای جستجو است.

Y

YOAST SEO:

افزونه ای معروف برای cms وردپرس هست که نقش ربات داشته وایرادات محتوای سایت را گوشزد می کند و برخی از امکانات مانند نقشه سایت و متاتگ های ضروری را به سایت شما اضافه می کند.

Z

zombi pages:

صفحاتی هستند که در است که محتوای بسیار کم و دارای رتبه ای نمی باشند و بازدیدکننده ای هم ندارند این صفحات می توانند به کل سایت ضربه بزنندبرای رفع مشکل باید این صفحات را پیدا و ان ها را بروزرسانی کرد.

نکات مهم سئو در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰:

۱-باید محتوای سبز(محتوایی که نیاز مخاطب را رفع کند) بنویسید منحصر به فرد و کامل باشد بیش از ۲۰۰۰ کلمه باشد دارای تصاویر کم حجم،باکیفیت و مرتبط باشد.
۲-ازکلمات دم دراز استفاده کنید جملاتی که ۳ تا ۵ سیلابی هستند می توانند در مدت زمان کم و کاربران زیادی را به سمت سایت شما روانه کنند.
۳-عنوان وتوضیحات محتوای خود شامل کلمات کلیدی کرده و سعی کنید آنها را جذاب کنید تا CTR (نرخ کلیک) شما افزایش پیدا کند.
۴-سرعت سایت خود را با استفاده ازابزارهای gtmetrix و page speed google آزمایش کنید و مشکلات را برطرف کنید از سال ۲۰۱۹ به بعد فاکتور سرعت در سئو بسیار مهم شناخته شده است.
۵-از پیشنهادات گوگل یا LSI ها که در جستجو وجود دارد در محتوای خود استفاده کنید این امر به سئوی معنایی کمک کرده و شما در زمان کمتردرکلمات بیشتری رتبه خواهید گرفت.
۶-مطمئن شوید که سایتتان در نسخه موبایلی که ریسپانسیو(واکنشگرا) نامیده می شود به درستی نشان داده شده و با کلیک راست در مرورگر خود و انتخاب گزینه inspect این موضوع را بررسی کنید.
۷-ازفرمتهای مختلف ورایج استفاده کنید مانند پادکست و ویدئو
این فرمتها برای کاربران بسیار جذاب بوده و زمان ماندگاری کاربر در سایت شما را افزایش می دهد که فاکتور مهمی در سئو یک وبسایت به حساب می آید.
۸-اگر محتوای قدیمی در سایت دارید که رتبه خود را از دست داده حتما انها رابررسی و با اضافه کردن محتوای جدید بروزرسانی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید