الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن چیست؟
گوگل با ایجاد و ساخت الگوریتم گوگل پنگوئن فعالیت های اسپم مانند لینکسازی دستی و غیرطبیعی را هدف قرار داد.
در این مقاله تاریخچه ای از این الگوریتم و نحوه کار الگوریتم پنگوئن گوگل را برای شما خواهیم گفت.
پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.
تاریخچه الگوریتم گوگل
در سال ۲۰۱۲ میلادی گوگل رسما از الگوریتم پنگوئن که برای مبارزه با اسپم وب بود رونمایی کرد.
این الگوریتم بطور منحصر به فرد شیوه های ساخت بک لینک غیرطبیعی را زیر نظر دارد.
در ابتدا نام الگوریتم وب اسپم بود که با بروزرسانی های بعدی با عنوان الگوریتم گوگل پنگوئن توسط مت کاتس شناخته شد.
مت کاتس که آن زمان سرپرست تیم اسپم گوگل بود هیچ کجا اعلام نکرد که انتخاب این نام بر چه اساسی می باشد.
قبل از این الگوریتم تعداد پیوند امتیاز بالایی برای وبسایت به شمار می رفت.
در اصل هر چه سایت تعداد لینک بیشتری داشت رتبه بهتری می گرفت.
بسیاری از وبسایت هایی که مطالب کم با کیفیت پایینی داشتند در رتبه های برتر موتور جستجو ظاهر می شدند.
دلیل نیاز الگوریتم پنگوئن در سئو چه بود؟
روش کار الگوریتم پنگوئن
زمانی که الگوریتم پاندا در حال برخورد با مطالب با کیفیت پایین بود
الگوریتم پنگوئن گوگل یک دستیار بسیار قدرتمند برای برخورد با وبسایتهای اسپم بود.
بروزرسانی ها روزبه روز بر روی پیوندهای ایجاد شده برای وبسایت ها متمرکز بوده و برای مبارزه با تکنیک های کلاه سیاه به وجود آمد
الگوریتم پنگوئن برای درک بهتر و پردازش و اطمینان خاطر ازانواع لینک هایی که بسیاری از وبمستر ها بدست آورده بودند ایجاد شده بود.
این الگوریتم سایتهایی که لینک با کیفیت از سایتهای معتبر دریافت کرده بودند پاداش میداد و سایتهای متقلب را جریمه می کرد.
پنگوئن تنها به لینکهای داده شده به سایت متمرکز است و به لینک های خارج شده از سایت کاری ندارد.
آمار جالب تاثیر راه اندازی الگوریتم پنگوئن گوگل
زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ پنگوئن راه اندازی شد طبق براورهای گوگل بالای ۳ درصد از نتایج را تحت تاثیر قرار داد.
پنگوئن ۲ چهارمین بروزرسانی را در ماه مه ۲۰۱۳ میلادی منتشر کرد و حدود ۲٫۳ درصد نتایج را جابجا کرد.
بروزرسانی های گوگل پنگوئن
از سال ۲۰۱۲ و راه اندازی این الگوریتم بسیاری از بروزرسانی ها انجام شده است که بسیاری از انها دستحوش تجدید نظر بوده و یا حذف شده اند.
گوگل پنگوئن نسخه ۱ (۲۶ مارچ ۲۰۱۲)
تغییر چندانی در این بروزرسانی نبود و اطلاعات درونی هسته ان بروز شد
در این بروزرسانی وب سایت هایی که در شروع راه اندازی گوگل پنگوئن جریمه شده بودند با اصلاح فعالیت لینکسازی و پاک کردن لینک ها برای سایت خود شاهد بهبود رتبه هایشان بودند.
در مقابل افرادی بودند که در شروع فعالیت این الگوریتم تاثیر مثبت روی سایت خود را شاهد بودند.
گوگل پنگوئن نسخه ۱٫۲ (۵ اکتبر ۲۰۱۲)
این نسخه از بروزرسانی هم در زبان انگلیسی و در نهایت سطح بین المللی تاثیرگذار بود.
گوگل پنگوئن نسخه ۲٫۰ (۲۲ می ۲۰۱۳)
نسخه پیشرفته تری وارد چرخه شده تاثیر قابل توجهی در نتایج گذاشت.
نسخه ۲ الگوریتم پنگوئن گوگل حدود ۲٫۳ درصد از نتایج زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار داد
می توان گفت این نسخه جدی ترین و عمیق ترین بروزرسانی برای وبسایت ها به شما می رفت
گوگل پنگوئن نسخه ۲٫۱ (۴ اکتبر ۲۰۱۳)
حدود ۱ درصد از نمایش نتایج را تحت تاثیر قرار داد
هیچ منبع رسمی از گوگل درباره این نسخه در دسترس نیست
ولی تغییرات این نسخه بسیار پیشرفت داشته و بصورت عمیق تر به تجزیه و تحلیل پیوندها می پردازد.
گوگل پنگوئن نسخه ۳٫۰ (۱۷ اکتبر ۲۰۱۴)
این بروزرسانی بصورت رسمی اعلام شد
وبسایت هایی که در بروزرسانی های قبلی تحت تاثیر قرار گرفته بود با این نسخه در نتایج قرار گرفتند.
در صورتی که تعداد بیشماری هنوز بصورت اسپم لینکسازی می کردند.
این بروزرسانی تنها ۱ درصد از نتایج را تحت تاثیر خود قرار داد.
گوگل پنگوئن نسخه ۴٫۰ (۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶)
حدودا بعد از ۲ سال از نسخه ۳ این نسخه راه اندازی شد.
بزرگترین و مهمترین تغییر نسخه ۴ این بود که بخشی از الگوریتم اصلی شد.
زمانی که الگوریتم بخشی از هسته اصلی می شود این معنا را ندارد که الگوریتم مجدد تغییر کرده است
بلکه به معنی تغییر نوع درک گوگل با استفاده از گوگل پنگوئن دچار تغییر شده است.
در حال حاضر این الگوریتم همزمان با هسته اصلی ارزیابی های خود را بر روی سایت ها انجام میدهد
در نتیجه می توانید بصورت موثر تاثیرات سریع پیوندهای خود را مشاهده کنید.
تفاوت اصلی این نسخه با نسخه های قبلی این است که تاثیر لینک ها را کمرنگ تر از قبل کرده و مجازات ها بیشتر نشده است.
البته امکان جریمه توسط این الگوریتم وجود دارد و با ابزار disavow می توان تاثیر ان را کم کرد.
بعد از رسمی شدن الگوریتم گوگل بسیاری از وبمسترها و برندهای تجاری شروع به ساخت بک لینک برای سایت خود شدند.
سایتهایی که لینک بی کیفیت با تعداد زیاد گرفته بودند از دید الگویتم گوگل پنگوئن به شدت اسپم بوده و جریمه می شدند.
طبق تحقیقات انجام شده تغییر مسیر ۳۰۱ یا ۳۰۲ نمی تواندتاثیر پنگوئن را از بین ببرد.
جان مولر در انجمن گوگل اعلام کرد ریدایرکت بین دو دامنه در حالت جریمه می تواند مضر باشد.
راه حل رفع گوگل پنگوئن چیست؟
استفاده از ابزار disavow یک مزیت بین سئو کاران به حساب می اید.
و تا به امروز این ابزار جزئی از فرایند الگوریتم penguin تلقی می شود.
تاثیر این ابزار توسط کارشناسان گوگل تایید شده است که اثر خود را می گذارد.
اما انها توصیه می کنند تا جای ممکن استفاده از این ابزار برای بی تاثیر کردن لینک اخرین راه حل باشد.
در صورت امکان ساده ترین راه حذف لینکها به صورت دستی می باشد.
در فایل diavow چه چیزهایی را شامل می شود؟
از طریق این ابزار شما ادرسهای اینترنتی که اسپم و مضر می باشند را در این فایل قرار می دهید و گوگل انها را در سایت شما بی تاثیر می کند.
اما باید در استفاده از این ابزار بسیار محتاط باشید اگر به اشتباه لینکهای باکیفیت را بی تاثیر کنید دیگر به رتبه شما کمک نمی کنند.
و این کار توسط رباتها انجام می شود و دیگر غیر قابل بازگشت می باشد.
در این فایل نیازی به نوشتن توضیحات نیست تنها ادرس دامین و url های مضر را قرار دهید.
توصیه می شود کل یک دامنه را بی تاثیر نکنید تنها url صفحه لینک دهنده به سایت خود را بی تاثیر کنید.
اگر لینکهایی sidewide مضر دارید و نمی توانید آنها را حذف کنید باید کل دامنه را بی تاثیر کنید چون این لینک ها در تمام صفحات تکرار می شوند.
پیدا کردن بک لینک ها
اگر فکر می کنید تحت تاثیر مجازات الگوریتم گوگل پنگوئن قرار گرفته اید.
نیاز دارید تا لینکهای خود را بررسی کنید و پیوندهای اسپم را حذف یا بی اثر کنید.
در سرچ کنسول گوگل لیست لینکهای داده شده به شما را نشان می دهد
این لیست می تواند شامل لینکهای nofollow باشد که تاثیری در رتبه شما ندارد.
اما به هر صورت این لینکها می توانند در اینده توسط صاحبان سایت حذف شوند.
نظارت بر بک لینکها را جدی بگیرید زیرا در سئو ممکن است حملات منفی توسط رقبا صورت بگیرید و لینک های اسپم زیادی به شما بدهند.
اما گوگل اعلام کرده است که این لینکهای ناگهانی را به خوبی تشخیص میدهد ولی با این حال شما باید بررسی عمیقی بصورت ماهیانه روی پیوندها داشته باشید.
امکان دسترسی به حذف لینک
گوگل در ابتدا پیشنهاد می کند برای حذف لینکها ابتدا اگر می توانید خودتان لینک را حذف کنید.
اگر خودتان قادر به حذف لینک نیستید با صاحب سایت ارتباط برقرار کنید و درخواست حذف لینک خود را بدهید.
اگر به دو روش بالا نتوانستید بک لینکها را حذف کنید از ابزار disavow با احتیاط استفاده کنید.
اگر لینک های پولی دارید گوگل توصیه می کند ان پیوندها را وارد disavow کنید.
همچنین الگوریتم پنگوئن لینک هارا بصورت کلی می سنجد یعنی تعداد لینکهای با کیفیت بالا در مقابل تعداد لینکها اسپم
هنوز تحت تاثیر جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل هستید؟
بعضی مواقع صاحبان سایت برای حذف لینکهای مضر تلاش می کنند ولی شاهد افزایش ترافیک یا رتبه بندی نیستند.
چند علت وجود دارد:
- ترافیک ابتدایی که قبل از جریمه وجود داشت غیر قابل توجیه بود و در کوتاه مدت اتفاق افتاده بود.
- زمانی که پیوندهای مضر را حذف کرده اید هیچ تلاشی برای دریافت لینک جدید انجام نداده اید.
- تمام بک لینکهای منفی حذف نشده اند و برخی دیگر هنوز وجود دارند.
- شما از ابتدا مشکلی در لینک سایت خود نداشته اید.
نکته:
زمانی که شما از جریمه گوگل پنگوئن بیرون امدید توقع حضور در رتبه قبل از جریمه شدن را نداشته باشید
خیلی از وبمسترها فکر می کنند باید بعد از خروج از جریمه پنگوئن در رتبه های بالا قرار بگیرند.
چند نکته راهنما: - اولا پیوندهایی که شما بی تاثیر کرده اید جز مصنوعی ترین و اسپم ترین لینکها بوده اند و نمی توان انتظار داشتن رتبه مانند قبل را داشت.
- دوما بسیاری از افراد در یافتن لینکهای اسپم مشکل دارند و در فرایند disavow لینکهای باکیفیت را بی اثر می کنند که در بودن رتبه های بالا موثر بوده اند.
- سوما گوگل دائما در حال بروزرسانی الگوریتم های خودش است و کارهایی که قبلا به شما سود می رساندند الان سود نمی رسانند.
دیدگاهتان را بنویسید